Het verhaal gaat verder over de ML-KNIL en met name het 18e Squadron op Tjililitan.
Eerder schreef ik over de Photo Verkenning Afdeling (P.V.A.) van het 18e Squadron, een van de Luchtvaart Fotografen Rudy Gerlach, via zijn familie kreeg ik belangrijke foto’s in handen.
Ten slotte wil je toch een kloppend verhaal maken en dan moet je zoeken in vele archieven, maar ook mensen thuis bezoeken die iets weten van familie die in Indië diende bij het KNIL.
Zie hier de Mitchell B-25 met nog het registratie nummer N5-209 die later werd omgenummerd naar M-409 dat was in Mei 1947.
En nog een foto met dezelfde Mitchell B-25 die werd volgetankt met brandstof.
De Mitchell B-25 Bommenwerper met het registratie N5-209 vloog regelmatig voor de P.V.A. ( Photo Verkennings Afdeling) om karteringsvluchten te maken dat hield in dat er werd gefotografeerd om grote gebieden in kaart te brengen op Java.
Hier een foto met personeel van het 18e Squadron van de P.V.A. op Andir / Tjililitan met ook personeel van de P.V.A. met Kolonel Jessurun nummer 7 en Kolonel Gerharz als nummer 8 van links op de foto.
Hier een foto van de Basis Tjililitan met de ingang van het complex.
Dit kranten artikel maakte een verschrikkelijke tijding over het verongelukken van 8 militairen van de Militaire Luchtvaart van een Mitchell B-25 op Kroya.
Een opdracht van hoger hand bracht de Mitchell B-25 M-409 van Tjlililitan naar Djogjakarta waar enkele dagen vergaderd werd met twee hoge Officieren Overste Jessurun en Overste Gerharz.
Op de terugweg werd gevlogen vanaf Djogjakarta naar Tjililitan door de 1e Luitenant vlieger/waarnemer W.J. van der Plaats.
Het bijzondere was dat George Edward Durand (Boy) werd opgewacht door familie om met hem zijn verloving te vieren zijn meisje was Poppy Volkert, die bleek voor niets te wachten.
tragisch was het de Bommenwerper B-25 M-409 in heel slecht weer kwam te vliegen boven Kroya en verongelukte in een kampong.
Zie hier dit gevechtsrapport met de Codenaam OTTO.
Het gevolg was dat alle inzittende omkwamen tijdens deze Crash van de B-25 M-409 ik vertelde eerder in een verhaal dat de B-25 Bommenwerpers met het registratie nummer N5- werd omgenummerd naar het registratienummer M-.
Zo ook de N5-209 dat werd M-409 in mei 1947.
Hier een foto reportage van de wrakstukken van de M-409 op Kroya, zoals het neergestort was op 14 mei 1949. Het merendeel van deze foto’s komt van de Luchtvaart fotograaf Rudy Gerlach zelf personeel van de P.V.A,.
Na een reactie van Jan Gort over dit verhaal kreeg ik van hem drie foto’s van deze Crash heel bijzonder om dit te ontvangen daarom wil ik deze foto’s ook hier plaatsen.
Het is verschrikkelijk om dit te zien maar het is wel een stukje geschiedenis van de
Militaire Luchtvaart van het KNIL in de na oorlogsdagen in Indië.
Wij schrijven mei 1949 de dag na de ramp alle inzittenden worden herdacht in een memoriam in mijn pagina – Een ramp trof de M.L–
Daags na de crash zijn alle slachtoffers geborgen en begraven op het Ereveld Tjililitan op de vliegbasis van Tjililitan.
Het Ereveld lag op de luchtvaart Basis Tjlililitan in Batavia.
Aansluitend een fotoreportage van deze begrafenis waarbij de Generaal van der Eem afscheidsrede hield voor zijn mannen.
Langzaam zal de stoet zich in beweging brengen de kisten met de slachtoffers werden op legerwagens gelegd en naar de graven gereden.
Natuurlijk een laatste afscheid van deze 8 slachtoffers van een militaire ramp een saluut van Officieren en de militaire manschappen op dit Ereveld van Tjililitan.
Helaas ben ik nog niet in het bezit van alle foto’s van deze slachtoffers toch wil ik deze enkele die ik bezit laten tonen.
Ten eerste deze foto van de Overste Luitenant Kolonel Reinier. Emil. Jessurun van het Militaire Luchtvaart KNIL ridder Militaire Willems Orde 4e klas
Speciaal een foto van Overste Jessurun vanwege een contact met zijn zoon uit Australië Reinier Jessurun
Ik heb Reinier alle gegevens van deze crash kunnen tonen hij had ze nog nooit gezien.
Een eerbetoon aan deze krachtige en rechtvaardige persoon van de Militaire Luchtvaart van het 18e Squadron.
Tot zover de geschiedenis van de ramp van de bommenwerper Mitchell B-25 de N5-209
M-409.
We gedenken nog altijd Oom Boy Durand ook de familie Durand die hem zo node moesten missen .
Mijn bronnen zijn zeer uitgebreid als eerste wil ik noemen mijn goede kennis uit de Luchtvaart geschiedenis en Indië kenner Gerard Casius. ten tweede mijn goede kennis P.C.Boer Universitair hoofddocent aan de faculteit militaire wetenschappen.
Ten derde de Overste Luitenant Kolonel Otto Ward die mij heeft bijgestaan en zijn boeken liet lezen over de Militaire Luchtvaart van het KNIL ten vierde mijn luchtvaart kennis Gerben Tornij die schreef het boek over de Nederlandse Mitchell B-25 in Indië, Verder mijn goede kennis Max Schep luchtvaart Historicus die mij van foto,s voorzag. Coen van de Heuvel die mij gegevens verstrekte over de geheime opdracht van de Mitchell B-25 op 14 mei 1949.
Dit verhaal heeft enkel jaren tijd nodig gehad vanwege het verzamelen van gegevens en foto’s
Later het verhaal waar ik de graven bezoek in Jakarta op het Ereveld Menteng Pulo van alle slachtoffers van deze ramp van de Mitchell B-25 M-409 een reis gemaakt in 2013 op het eiland Java.
Ook dit toestel van een Mitchell B-25 vindt u in het nieuwe Nationaal Militair Museum op Soesterberg
Prachtige site. Interessant om deze persoonlijke verhalen te lezen met die authentieke foto’s erbij!
wat indrukwekkend om te lezen en vooral om te weten dat je eigen Oom nooit hebt kunnen ontmoeten en dat hij op zo”n jonge leeftijd het leven heeft moeten verlaten.
Ik weet mijn vader mist hem nog heel vaak en denkt vaak aan zijn broer
Soms denk ik wel eens dat hij over mijn papa waakt dat gevoel heb ik
En mooi die foto”s te zien waar mijn vader ook op staat als kleine jongen prachtig iets bijzonders
Interessante beschrijving, en een mooi stuk!
Ik heb hier nog foto,s van. hoe kan ik u deze doen toekomen?
Leuk elkaar in het NMM ontmoet te hebben na de discussiebijeenkomst op 1 november. Mooie website die ik verder zorgvuldig ga bestuderen.