Opleiding op de Kooij van Piet Mahu
Als jeugdige knaap begon hij zijn loopbaan op de Rotterdamse Bank te Hulst waar hij enkele jaren werkte om vervolgens zijn militaire dienstplicht te vervullen. Op zijn 21e jaar in februari 1938 kwam hij als leerling onderofficier vlieger bij de Koninklijk Marine in dienst. Na het volgen van een normale opleiding op de Kooy en de Mok, waarbij hij werd opgeleid voor respectievelijk land – en watervliegtuigen behaalde hij op 22-jarige leeftijd het marine vliegbrevet en volgde zijn uitzending naar Nederlands-Indië,die twee jaar zou duren.
Zijn opleiding bestond uit theorie en praktijk op het Marine vliegveld de Kooij met de theorie verstaan wij dan studeren en kennis van vele vliegtuigen om te besturen dat werd dus klassikaal gedaan met zijn groep.
Vliegtuig herkenning was zeker een onderdeel van ook werd er aandacht besteed aan navigatie kompas lezen en radiokompas leren bedienen alles werd gezamelijk bestudeerd steeds met de zelfde groep de marine noemt het dan baksgewijs.
Ook deze foto onder komt van Dhr. Reinier Steens het betreft een groepje mannen die ook op de opleiding zaten op de Kooij het zijn van Links naar rechts Jan Bloemendaal, Ben Hofman, J.C. Kapteyn, J.Esmeier, Ben Rotman, Rien Bij, en Reinier Steens.
Kapteyn en Esmeier zijn na een proeftijd eervol ontslagen.
Vliegveld van de Marine de Kooij was al vanouds bekend vooral gold voor de marine een vloot watervliegtuigen en fokker toestellen voor de opleidingen van jonge piloten.
De leerlingen piloten begonnen met vliegen op een dubbeldekker van het merk Fokker S-III en de Fokker C-V
Natuurlijk werd er ook gerust tussen de lessen door en dan kon men even languit liggen op de harde bank in het leslokaal of hangen en een sigaretje roken dat kon toen nog.
Er werd veel gevlogen en zeker ook lange vluchten vanaf de Kooij hieronder werd een vlucht voorbereidt vanaf het vliegveld de Kooij naar Schiphol ter gelegenheid voor het 40 jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in september 1938 met de piloten Piet Mahu en Reinier Steens in een Fokker CV-C
Reinier Steens heb ik enkele malen gesproken en vertelde veel over de opleiding van zijn marineklas op de Kooij waarbij Piet Mahu ook ingedeeld was.
Hieronder een beeld op het vliegveld de Kooij Den Helder met Fokker CV-C toestellen waarin de marinevliegers hun lessen volgden.
Deze unieke beelden zijn te vinden op de site “oude aanzichten van de Marine Luchtvaartdienst”.
Hier onder staat een Fokker CV-C en zo zag het eruit toen Piet Mahu en Reinier Steens hun vliegtocht startte vanaf vliegveld de Kooij op naar Schiphol Amsterdam zie ook de foto boven met de piloten van de Marine.
Het vliegveld de Kooij werd druk bezocht met allerlei vliegtuigen deze oude aanzicht herinnerd eraan.
Deze unieke foto uit 1937/1938 laat zien de eetzaal op de marine vliegveld de Kooij waarop Piet Mahu ook op staat en nog meer bekende gezichten uit die klas. Piet Mahu was een mooie jongen om te zien en was zeer geliefd vanwege zijn kennis en leiderschap dat is later wel gebleken in Indië.
Het verhaal over Piet Mahu de Marinevlieger die in Indië zijn opleiding afmaakte op een Dornier Do24 staat ook op deze site, voordat Piet Mahu naar Indië ging haalde hij zijn motorbrevet op 31 oktober 1938 op vliegveld de Kooij.
Deze foto van Piet Mahu kreeg ik van broer Willy Mahu evenals de trouwfoto’s van Piet Mahu in Soerabaja.
Wat nog vermeld moet worden is dat Piet bij zijn tochten over Nederland ook wel eens naar Zeeland vloog met een copiloot in een fokker om zijn familie in Stoppeldijk te verrassen,
Er werd toen laag gevlogen en gezwaaid uit het vliegtuig,en het was een openbaring als zijn broer Willy Mahu uit Graauw Zeeland het verteld.
Nu nog hebben de familie en de nabestaanden van Piet Mahu het moeilijk om te vertellen over hun vermiste broer of oom, het was ook zo dat de familie pas na de oorlog te horen kregen wat er gebeurt was met zijn Dornier de X-17.
Gelijk met Piet Mahu waren er andere piloten die hun brevet haalde en die bij de Marine Luchtvaart blijven vliegen de meeste marine vliegers gingen naar Nederlands-Indië.
Daar werden zij in de Marinestad Soerabaja klaar gestoomd om op de Dornier vliegboten te gaan vliegen over de Indische archipel vele jongens van de marine vonden daar de dood door gevaarlijke opdrachten om het Japanse leger aan te vallen in de oorlog die begon op 8 december 1942 Pearl Harbor waarbij Nederlands- Indië ten val kwam op 8 maart 1942.
Vele familieleden in Nederland wisten niets van hun jongens in Indië omdat wij zelf een oorlog hadden tegen de Duitsers er was geen communicatie mogelijk, pas later aan het eind van de oorlog 1940 -1945 werden de familieleden op de hoogte gebracht.
Ook de familie Mahu uit Stoppeldijk in Zeeland werden pas in het begin 1945 gewaarschuwd dat de marinevlieger Piet Mahu was overleden
Piet Mahu kreeg voor zijn Moedig en daadkrachtig optreden in Nederlands-Indië postuum de Bronzen Leeuw op 21 -maart 1944
Noot: Klik op de foto’s voor een vergroting.