Het was Maart 1946 toen Dick van Scheijen weer terug in dienst kwam in Ypenburg voor een rehabilitatie cursus, maar zoals altijd verkeerde gegevens het moest in Gilze Rijen gegeven worden.
Uiteindelijk werd door de Marine besloten om toch maar naar Twente te verhuizen voor de cursus bij Ing. Plooi een L.S.K. ( Lucht Strijd Krachten) Officier waar wij 1 maand verbleven.
Direct na de cursus volgde de zomerverlof en daarna werden geplaatst op Woensdrecht en Gilze Rijen voor onderhoud lesvliegtuigen. Ik kwam op Woensdrecht voor de Tiger Moth voor de vliegers opleiding vertelde Dick van Scheijen.
Daar werd ik Korporaal en op 1 januari 1948 Sergeant en in maart 19448 overgeplaatst naar Valkenburg om Firefly’s gereed te maken voor het vliegdekschip “Karel Doorman”
Ik werd in mei 1948 geplaatst aan boord van de “Karel Doorman” en maakte twee trippen mee naar Schotland.
In December 1948 werd ik overgeplaatst naar het Marine Kamp in Amsterdam voor uitzending, en jawel in Januari 1949 op weg met een troepentransportschip de “Zuiderkruis” naar Indië de oost en wel bij het Marine vliegkamp Morokrembangan.
Als vanouds kwam Dick weer op zijn oude basis Marine Vlieg Kamp Morokrembangan daar kreeg hij eerst een kantoorbaan Chef werkorder administratie en later Controle G.O. Dakota’s.
In die tijd woonde Dick van Scheijen in Soerabaja op de hoek Reinierszboulevard en Darmoboulevard direct naast de dierentuin.
In september 1950 ging zijn gezin terug naar Nederland en Dick bleef nog even om mee te helpen met inventariseren voor de overgave van het vliegkamp aan de A.L.R.I.
Angkatan Laut Republik Indonesia
Op 27 september 1950 werd van Scheijen naar Biak over gevlogen met een Dakota waar hij Chef waterbasis werd zie enkel foto’s van Dick van Scheijen in zijn tijd op Biak bij de vliegvelden Mokmer en Boroekoe.
Van Scheijen was vele maanden op Biak en had de verantwoording over enkele Catalina vliegboten, bekend bij Dick vanwege zijn opleiding op Morokrembangan in Soerabaja daar vlogen de Catalina’s van de Marine Luchtvaartdienst de zogenaamde Y boten, en natuurlijk de Dornier do24k als de X-boten.
Bij ons in Nederland is nog een Consolidated Catalina Y-boot te zien in Lelystad een vliegend exemplaar maar geen Y nummer maar PBY -5Y PH-PBY met nummer 16-218
Mei 1951 weer vertrokken vanaf Biak om de thuisreis te aanvaarden naar Holland met het troepentransportschip “Kota Inten” op naar Batavia daar kwamen ook zo als eerder werd beschreven 1000 man Ambonezen aan boord die waarschijnlijk in de oorlog tegen Japan vochten met de Hollander en die mensen moesten zo werd besproken naar hun vaderland
Dick was aan boord en kreeg de taak als onderofficier scheepspolitie om e.e.a in het gareel te houden dat gaf toch problemen zoals van Scheijen het beschreef, onderweg zijn nog 5 Ambonezen gestorven en die kregen een zeemansgraf.
Op 23 juni 1951 was de aankomst in Rotterdam en na verlof werd Dick van Scheijen weer op Valkenburg geplaatst bij de Marine Luchtvaartdienst als chef van de Technische bibliotheek. Daarna volgden nog plaatsingen in de Motorafdeling met diverse taken zoals bij de afd. wielen en banden. En in 1956 kwam Dick bij Squadron 2 bij de afdeling Avengers en dat betekende nogal eens weg naar Engeland en Noord-Ierland.
Op 1 Januari 1957 werd Dick van Scheijen bevorderd tot majoor je moet er veel voor doen lijkt mij om zover te komen na zovele jaren maar wel gegund zie zijn speciaal uniform op de dag hij werd bevorderd, en nog een met zijn uniform met mouwembleem als vliegtuigmaker maar wel als Majoor.
Vlak na zijn onderscheiding als Majoor moest Dick van Scheijen alweer zijn positie weer innemen als vliegtuigmaker aan boord een Engelse Carriër de HMS “Bullwark” R08. Onze vliegers moesten oefenen op deklanden aan boord van deze carriër. de Karel Doorman was niet beschikbaar vanwege een verbouwing toen werd een angle deck aangebracht.
door zoeken bij de Engelse Navy toch een foto gevonden van deze Carriër HMS Bullwark R08
Na een week op de HMS Bullwark gewerkt te hebben kwam van Scheijen in november 1957 in Schotland op een onderhoudsbasis in de buurt van Glasgow van de Engelse M.L.D. Voor het over nemen van 20 Avengers, die op Valkenburg gebruikt zouden worden, om z.g.n. drogedek landingen te maken. Nadat van Scheijen verschillende kisten onder zijn beheer had staan en klaar waren om over te vliegen was het tijd voor een winterverlof. Direct na het winterverlof in januari werd Dick van Scheijen weer in Schotland geplaatst om de rest van de 20 Avengers klaar te maken voor overtocht naar Valkenburg in Nederland dat duurde tot april 1958.
In september 1958 werd van Scheijen weer overgeplaatst naar vliegkamp de Kooy M.L.T.B. [ Marine Luchtvaart Technisch Bedrijf.] bij de opleidingen als instructeur, en in April 1964 werd hij weer overgeplaatst bij het 320 Squadron op Valkenburg waar hij de Lockheed P-2 Neptunes onderhanden kreeg.
Van Scheijen werd als adjudant nog chef modificaties, en september 1965 werd hij uitgezonden naar Curacao , als chef gronddienst van Squadron 1 op vliegveld HATO.
Dat Squadron had 10 Grumman Trackers S2A en 2 Agusta Bell Helicopters die moesten onderhouden worden en in 24 november 1966 kwam van Scheijen weer terug naar Nederland om in 1967 weer geplaatst te worden bij M.L.T.B. op de Kooy als chef Technische zaken.
Op het eind van zijn diensttijd bij de marine in mei 1967 zat van Scheijen weer bij technische zaken. En op januari 1968 werd hij Hoofd Bedrijfsvoorzieningen tot 25 oktober.
Op 25 november 1968 kwam Dick van Scheijen in aanmerking voor een UKW dat was een Uitkeringswet van gewezen militairen.
Tot nu toe heb ik regelmatig contact met Dick van Scheijen ik was op zijn verjaardag 25 november 2014 Dick werd toen 96 jaar maar nog steeds up to date alleen zijn ogen worden steeds minder maar zijn geheugen laat hem niet in de steek, ik ben heel dankbaar om Dick van Scheijen te hebben leren kennen. Vooral natuurlijk over de geschiedenis van de Marine Luchtvaartdienst Indië. En zijn vriendschap met een familielid die omkwam op 25 februari 1942 bij de beschieting door Japanse jagers van de vliegboot X-17 waarbij alle inzittende marinemensen omkwamen. Ook zijn vriend August van der Pol.
Zie hier ook een foto van Dick van Scheijen op zijn 96ste verjaardag 25 november 2014.
Auteur: Bert van Willigenburg
Op 13 september 2015 is Dick van Scheijen overleden ik had hem nog zo graag willen zien en spreken maar het kon niet meer.
Een levenslustige vriend met respect voor de geschiedenis van de marine met name de Marine Luchtvaartdienst, nam afscheid op zijn rouwkaart stond:
Hij had graag 100 jaar willen worden
Voor mijn vriend schreef ik deze afscheidsbrief.
Mei 2007
Door mijn zoektocht naar een gebeurtenis in Nederlands-Indië 1942 kwam ik via een advertentie in het veteranenblad Checkpoint terecht bij Dick van Scheijen in Den Helder.
Ik vroeg daar, over een beschieting van een Vliegboot Dornier door Japanse jagers op 25 februari 1942.
Het was de vliegboot X-17 waarin ook een broer van mijn schoonmoeder zat, de zes bemanningsleden van de marine kwamen om bij deze aanval
Ik werd gebeld door Dhr. Dick van Scheijen aangespoord door zijn vrouw Tiny want Dick wist heel veel van de Marine, hij diende zelf in Nederlands-Indië op een Dornier vliegboot en dat was de X-17.
Een afspraak werd snel gemaakt de eerste zaterdag na het telefoontje zat ik bij Dick en zijn vrouw Tiny in Den Helder en de verhalen kwamen los het viel mij op dat Dick veel wist te vertellen over de beschieting van de X-17.
Dick vertelde dat August van der Pol de broer van mijn schoonmoeder zijn beste sportmaatje was, en zij vielen regelmatig in de prijzen bij het hardlopen.
Ik zat bij de juiste persoon dat voelde ik wel aan Dick vertelde meer dan ik vroeg en ik luisterde aandachtig naar zijn verhaal.
Dick vertelde dat zijn kist de X-17 werd uitgeleend aan een andere bemanning van de Marine Luchtvaartdienst waaronder August van der Pol.
De vliegboot X-17 kreeg opdracht om boven de haven van Muntok van het eiland Banka enkele Japanse boten te bombarderen.
Het was zo, dat juist toen de opdracht moest worden uitgevoerd en de beschieting plaats vond, Dick vrij van dienst was die dag.
die dag 25 februari 1942 werd Dick gespaard maar moest wel vernemen dat zijn maten werden vermist na de aanslag door de Japanse jagers.
Door Dick regelmatig te bezoeken kwam ik veel te weten over de Marine met name de Marine Luchtvaartdienst die gelegerd was in het Marine complex Morokrembangan in Soerabaja.
Dick kon goed vertellen wat hij mee maakte voor de oorlog en tijdens zijn belevenissen op Java in de oorlog, maar ook over zijn Japanse krijgsgevangenschap in Japan, dat is hem ook niet bespaard gebleven.
Er ontstond een vriendschap met Dick van Scheijen ik was graag bij hem en Dick nodigde mij uit om mee te gaan naar de Marinedagen in Den Helder, om eens de sfeer te proeven op de Marine basis.
Dick vertelde over zijn loopbaan bij de marine en zijn opkomst op Marine Kamp Willemsoord in Den Helder op 3 mei 1937 dat duurde twee maanden, daarna volgde zijn overplaatsing op 16 juli 1937 naar Marine Vliegkamp de Kooij in het najaar van 1939 werd Dick van Scheijen bevorderd tot vliegtuigmakersmaat en werd overgeplaatst naar Nederlands-Indië, de grote oversteek begon op 10 april 1940 net voor het begin van de oorlog.
Dick vroeg mij ook eens mee te gaan naar de Traditiekamer op de Kooij in Den Helder zo kwam ik met Dick op een Donateurs dag als introducè, er werd veel uitgelegd door mijn gastheer Dick wat ik later kon gebruiken voor mijn artikels op de website.
Ook ben ik mee geweest naar Valkenburg op een donateurs dag oude bekenden van Dick kwamen daar ook, zo als het gaat konden de veteranen bij praten over hun leven bij de Marine, vele mensen begroeten Dhr. van Scheijen zij kenden hem natuurlijk als hun leermeester vliegtuigmaker.
Op een dag waren Dick en ik op Soesterberg er werd een veteranendag gehouden bij het toenmalige Militair Luchtvaart Museum, daar in een van de gebouwen stond een Dornier Do24k afkomstig uit Engeland Dick vertelde erover en moest zeker even in de Cockpit kijken door een raampje, zijn hart ging open en vertelde honderd uit.
Natuurlijk kende ik deze Dornier ik was er regelmatig Dick vroeg mij kunnen wij er niet in? Dat kon niet natuurlijk, maar ik bedacht een plan om toch eens deze Dornier van binnen te zien.
Het plan werd uiteindelijk door de voorzitter van vrienden van het MLM goed gekeurd het was 23 maart 2009 Dick werd opgehaald uit Den Helder en bij aankomst bij het Museum waren er enkele nabestaanden van de slachtoffers van de X-17.
En onder leiding van Prudent Staal een MLD marineman bij uitstek werd de vliegboot beklommen en de ingang werd geopend opdat wij in de Dornier een kijkje konden nemen.
Dick wist veel te vertellen over deze bijzondere vliegboot waaraan hij in de oorlog zoveel had gesleuteld de dag van Dick kon niet meer stuk prachtig als je dan je vriend zo veel ziet genieten.
En daarvoor doe je het tenslotte de Dornier werd van voor naar achter bekeken en er werd veel over verteld door Dick juist in de Cockpit werd veel uitleg gegeven, deze bijzondere dag werd afgesloten met een lunch in de onderofficiersmess op de vliegbasis Soesterberg.
Door Dick van Scheijen kreeg ik meer inzicht over de tweede oorlog in Nederlands-Indië ik kreeg bijzondere boeken van Dick voor mijn archieven over de Marine Luchtvaartdienst en ook over Soerabaja.
Mag ik heel veel dank zeggen aan mijn vriend Dick van Scheijen die mij zoveel heeft geleerd en verteld over zijn Marine en dat wij samen veel konden doen op zijn leeftijd ik ben trots dat ik jou vriend mocht zijn Dirk.
Een mooi historisch verhaal wat makkelijk is te lezen.
Maar ik denk ook aan al die mannen die het niet hebben gemaakt en in de Japanse kampen overleden zijn of door de ontberingen daarna.
Want deze man is gewoon een geluksvogel geweest vandaar het verhaal.
Prachtig gedaan en dank hiervoor,voor onze geschiedenis.Dirk.
Een prachtig verhaal,wat veel meegemaakt.Bravo!
Bijzonder om dit te lezen. Vandaag afscheid genomen van Dick. Ik hoorde bij zijn uitvaart van deze vastlegging. Mijn vader, Koos Velthaak, leerde Dick kennen tijdens hun opleiding op de Kooy (vliegtuigmaker). Koos is op 31 augustus 1939 naar Indie uitgezonden. Het schip waarmee hij en vele andere marinemensen na de capitulatie in maart 1942 naar Australië probeerde te komen werd gespot door Japanse vliegtuigen. Gevolg was dat Koos nabij Nagasaki op een scheepswerf heeft gewerkt als krijgsgevangene. Werkend in korte broek zag Koos een hele felle flits, later gevolgd door warme lucht langs zijn benen. De sfeer in het kamp werd anders. De beulen waren als eerste weg. Later bleek dat Japan na deze tweede atoombom was gecapituleerd. Koos is net als Dick naar Manilla gebracht. Daar hebben Dick en Koos elkaar weer ontmoet om daarna met nog een aantal andere bekende via San Francisco, New York en Engeland naar Rotterdam terug te keren.
Meneer van Willigenburg, dank voor deze vastlegging.
Prachtige meeslepende verhalen uit lang vervlogen tijden, ik heb zowel WO II, de bersiap periode en Nieuw-Guinea meegemaakt en herken verschillende situaties, daarom weet ik dat deze geweldige mensen veel hebben meegemaakt.
Ik heb veel respect voor hun trouw en inzet onder alle omstandigheden.
Wout Koch geboren 23-12-1941 te Soerabaja.